Dödspelen i Olympa

ISBN 978-91-7557-541-4

Alla format 21 maj 2022

Finns på streamingtjänsterna Storytel och Bookbeat

Baksidestexten:

Mord i Grekland krossar OS-drömmar

Konkurrensen är stenhård bland elitsimmarna på träningslägret i Grekland. Men OS-drömmarna bleknar snart när en av dem blir förgiftad. Stefanos blir tilldelad fallet och tar återigen hjälp av reseledaren Anna. En dagbok avslöjar att offret bär på många hemligheter, är någon tillräckligt mörk för att få henne mördad?

Kommentarer/recensioner Dödspelen i Olympia

Biulas books

Bok 3 i serien om reseledaren Anna Lindblom
Kalamata - Grekland, simning på elitnivå, dödlig konkurrens och ond bråd död varvat med historia och kultur är ingredienser i Anna-Maria Ekblads senaste bok, Dödsspelen i Olympia, om reseledaren Anna Lindblom. Och vilken fantastisk sammansättning det blir, för varje bok jag läser om Anna Lindblom så får jag en ny favorit, böckerna blir bara bättre och bättre.

Precis som i tidigare böcker är platsen eller rättare sagt resmålet viktigt, det är ju ändå en charterdeckar-serie. Med en otrolig kunskap om kultur, seder, historia och natur målas en bild upp som är så detaljerad att man som läsare placeras mitt i händelsernas centrum, det är som att vara passagerare på den där charterbussen på väg till hotellet eller utflyktsmålet, eller matgästen på den lokala tavernan.

Till det kommer deckarhistorien som inte väjer för de mest fasansfulla brotten men berättat på ett sätt som snarare kan betraktas som mysdeckare med inslag av det psykologiska spelet i brottslingarnas gärning. Som vanligt står jag i slutet av boken och konstaterar att jag inte hade en aning om vem den skyldige är, upplösningen är självklar men ändå så förvånande.

I Dödsspelen i Olympia får vi följa den grupp av förhoppningsfulla elit-simmerskor som i tuff konkurrens tävlar om ett fåtal platser till den kommande olympiaden. Det är vänskap i kombination med tävlingsnerver och vinnarskalle. Spelet är högt i kampen om att vara bäst och vad händer egentligen när den bäste av dem alla förolyckas.

Att läsa en charter-deckare av Anna-Maria Ekblad är att roas, att uppslukas, få spänning, att lära sig nya saker och att få bege sig ut på en resa och jag älskar varje minut av det. Jag är så glad att veta att det finns flera nya resmål att vänta och längta till. Jag rekommenderar varmt boken Dödsspelen i Olympia och även de tidigare böckerna i serien om Anna Lindblom, ni har några riktigt spännande resmål framför er.

Betyg: 🦋🦋🦋🦋+🐛

Bokannicka

Mitt sinne har precis kommit hem från ett alltifrån lugnt Kalamata 🇬🇷
Jag får uppleva underbar naturbeskrivning, glada ungdomar, förgiftningar, mord, sorg och förtvivlan i ett perfekt tempo & spänning.
Innan hade jag bok nummer 2 som favorit men med den här boken märker jag hur mycket ditt skrivande har utvecklats Anna-Maria, det känns som att jag är på plats när jag läser.
Så del 3 är nu min favorit, hitintills, för jag vet att jag har många delar och länder att få besöka genom dina böcker.
Väntar med spänning.
Tusen tack för recensionsexemplaret och för den härliga bokreleasen jag fick komma på.

Betyg: 📘📘📘📘📘/5

Basilica55

Dags för ännu en bokpuff och då vill jag såklart slå ett slag för del tre i fantastiskt fina deckarserie Charterdeckarna. Som vanligt får vi följa reseledaren Anna som snubblar in i ett mordfall.

Svenska simlandslaget tävlar om en plats i OS och inte alla kommer nå medaljplats. Eller ens OS.

Tät och spännande historia där Anna-Maria som vanligt lyckas bolla många olika karaktärer på ett bra och lätthanterligt sätt där man som läsare alltid hänger med. Tummen upp 👍

@rocknrolldekektiverna

"Du vann, nu dör jag."

I min författarintervju förra veckan frågade jag Anna-Maria Ekblad om ett favoritcitat ur hennes nya bok Dödsspelen i Olympia och det här var hennes svar.

Nu har jag läst boken och förstår varför.

Sundsvallsfödda Anna Lindblom fortsätter sitt arbete som reseledare och den här gången är hon tillbaka i Grekland. I staden Kalamata på halvön Peloponnesos står hon nu redo att ta emot det svenska simlandslagets damer, tjugo lovande kandidater, två tränare och en idrottsläkare. På grund av pandemin har de olympiska spelen i Tokyo skjutits fram ett år, men nu är det dags för lagets kvalvecka på den natursköna halvön. Fyra OS-platser står på spel och deltagarna är laddade och ser fram emot en spännande vecka.

Visst blir veckan spännande, men på ett helt annat sätt än de förväntar sig.

En av lagets stora stjärnor Vanessa Ekesvärd avlider plötsligt på ett mycket tragiskt sätt. Anna Lindblom får genom polisen och pojkvännen Stefanos Giannoudakis möjlighet att läsa hennes dagbok och hittar där information om saker som tidigare hänt i Vanessas liv. Stefanos arbetade tidigare som polis på Kreta men har nu flyttat hem till Kalamata. Utifrån nya incidenter på halvön, information ur dagboken och Stefanos förhör med deltagare och familj, så träder en obehaglig sanning fram som överraskar både simlandslaget och Vanessas egen familj.

Precis som i Anna-Maria Ekblads tidigare böckerna så finns här en hel del historia och intressanta platser, som från Olympia där den olympiska elden fortfarande tänds. Miljön i de två tidigare böckerna hade jag själv utforskat, vilket höjde läsupplevelsen en dimension. Även om jag besökt Grekland så är Kalamata och halvön Peloponnesos en outforskad turistort för mig, men vem vet kanske kommer jag dit nu när resandet kan ta fart igen.

Dödspelen i Olympia är en blandning av äventyr och historisk roman. Boken blir också ett aktuellt dokument som belyser föräldraskap, kvinnosyn, unga flickors utsatthet, sexuellt utnyttjande, stalkers och de mer och mer förekommande nättrollen på sociala medier. Precis som de tidigare böckerna i serien så är inte det här någon nagelbitare utan en feelgooddeckare med ett enkelt och lättläst spåk. En bok som passar att läsa i favoritfåtöljen en sommardag när regnet smattrar hemtrevligt mot fönsterrutan.

Om jag har förstått Anna-Maria rätt så är målet för hennes skrivande 14 böcker. Det skall  bli väldigt spännande att se vilket land och vilken plats Anna Lindblom arbetar på i nästa charterdeckare. Inför bok två hade jag fått lite insiderinformation om det kommande resemålet och kanske, kanske kan jag få veta mer om nästa bok när Anna-Maria kommer till Sundsvall och besöker bokhandeln den 9 juli. Det är alltid informativt och roligt med författarmöten.

Anna-Maria är född i Sundsvall men bor i dag i Sollentuna strax norr om Stockholm. Hon har under många år arbetat som reseledare vilket ger hennes huvudkaraktär Anna Lindblom extra trovärdighet i reseledarjobbet. Tack Anna-Maria för en intressant bok.

@basilica55